‘’Welkom op mijn website.’’

Best netjes, zo’n welkomsttekst. Maar is het ook een goede opening van je homepage?

Origineel is het in ieder geval niet. En het zegt eigenlijk ook niet veel.

Misschien wil je ermee aangeven dat ik gerust verder mag kijken op je website? Of wil je laten weten dat je blij bent dat ik er ben?

Mag dat niet, aardig en uitnodigend zijn op je website?

Zeker wel. Een vriendelijke website ben ik eerder geneigd te bekijken dan een die tegen me schreeuwt met veel hoofdletters en uitroeptekens.

En dat is het ‘m nou juist. Of je iemand welkom wilt heten, hangt niet af van het woordje ‘welkom’, maar wel van de uitstraling van je website. Wat geeft deze voor gevoel? Past de uitstraling bij wie je wil zijn als bedrijf, bij je waarden en visie? En minstens zo belangrijk, heet je me welkom met een gebruiksvriendelijke website met duidelijke informatie?

Websitebezoekers hebben honger

Ze zijn op zoek naar antwoorden op hun vragen. Op zoek naar nuttige, interessante of leerzame informatie. Een hongergevoel dat ze snel willen stillen.

Binnen een aantal seconden nadat iemand op een website komt, beslist hij of hij nog even blijft om verder te lezen of dat hij weg klikt. Misschien surft hij nog even naar een andere pagina op de website en als dat ook geen bevredigende informatie geeft.. hup, terug naar Google. Om daar verder te speuren in het rijtje met websites dat te zien is bij het intikken van zijn zoekwoorden.

Meer gevoel dan verstand

Verplaats je in een websitebezoeker. Bedenk eens wat jij wilt weten als je googelt op een organisatie die je nog helemaal niet of niet goed kent. Wie zijn ze? Wat doen ze of wat leveren ze? En onbewust wil je waarschijnlijk weten of ze professioneel en betrouwbaar zijn. Je wilt een gevoel krijgen bij het bedrijf, de vereniging of stichting en de personen erachter. Mensen beslissen vooral op gevoel, minder op verstand.

Zo heb ik heb weleens een keuken gekocht op basis van één offerte. Terwijl ik anders bij grote aankopen als een soort Keuringsdienst van Waarde aan de slag ga. Natuurlijk hadden we een duidelijk programma van eisen, bekeken we de offerte kritisch, maar het belangrijkste, het gevoel bij het bedrijf en de medewerker die ons hielp – een oude bekende, vertrouwd dus – was goed.

‘Welkom’ dus niet, maar wat zet je dan op je homepage?

Websitebezoekers hebben honger en zijn ongeduldig. Ze willen snel geholpen worden en anders zijn ze weg. En ze willen een gevoel bij je krijgen. Websitebezoekers lezen daarom zeker niet een hele site, ze scannen ‘m. Op zoek naar herkenbare zaken. Zoals hun probleem of vraag. En op zoek naar oplossingen.

Dit is dan belangrijk om op de homepage van je website te zetten:

• Wat kan ik hier vinden? Wat lever je voor een product of dienst?
• Wie levert het?
• Wat zijn jouw voordelen? Waar sta je voor?

Stel je hebt een praktijk voor loopbaancoaching. Op de homepage van jouw website moet in een oogopslag duidelijk zijn voor wat voor soort problemen of levensvragen jij coaching biedt. En waarin jij je onderscheidt. Jij bent namelijk niet de enige loopbaancoach. Zo leg je bijvoorbeeld uit dat jij je klant zo naar zichzelf kan laten kijken dat hij het probleem glashelder voor zich ziet. Of dat jij iemand de stilte in zichzelf laat ervaren om bij zijn werkelijke behoeftes en mogelijkheden te komen.

Het helpt als je deze eigen stijl ook terugziet in de huisstijl, de kleurstellingen, lettertypes, afbeeldingen, in het ontwerp van je website.

Zet in de titel van je homepage slimme woorden

Welkom bovenaan je homepage zetten is ook om een andere reden niet handig. Google kijkt naar zoekwoorden in paginatitels om je website een positie te geven. Bij ‘Welkom op deze website’ zijn dat geen onderscheidende woorden. Kies in je titel van je homepage daarom woorden die iets over jouw product, dienstverlening en bedrijf zeggen. En kies logische woorden waar geïnteresseerden op zoeken. Dan kom je hoger in de zoekresultaten terecht.

Wat, voor wie en waarom. Dat is genoeg voor een homepage?

Ja, daarmee heb je de kern te pakken. Je kunt ook al iets over het ‘hoe’ benoemen, maar doe dat dan kort. Zo kun je bijvoorbeeld voor de uitleg over jouw coachingstrajecten verwijzen naar de pagina met je aanbod. En voor een kennismakingsafspraak plaats je een link naar de contactpagina.

En ook goed om te weten: vaak begint een bezoek aan een website bij de homepage, maar dat hoeft niet. Iemand kan op je website komen via een link op een andere website of via de sociale media. Die link kan ook naar een andere webpagina leiden, bijvoorbeeld de pagina met je aanbod of de contactpagina. Maak daarom op elke webpagina duidelijk wat je biedt en waarom mensen daarvoor bij jou moeten zijn.

Zo wordt jouw website herkenbaar. Persoonlijk. Onderscheidend. Als een unieke vingerafdruk.

Kijk nog eens naar je website. Zie je de vingerafdruk van je bedrijf?

Vertelt je website wat jij kan betekenen? Laat het zien wat jouw bedrijf toevoegt aan een waarschijnlijk al bestaand product of bestaande dienst? Als ik met je spreek, krijg ik dan hetzelfde verhaal te horen en zie ik dan hetzelfde beeld voor me als bij het surfen over je website?

Is het antwoord ‘nee’? Dan staat je wat te doen. Heet je bezoeker welkom met een concrete, onderscheidende tekst die makkelijk leest. Natuurlijk kan ik je helpen. Met persoonlijk advies of het schrijven van teksten. Surf eens wat over mijn website voor meer gevoel.