Het diepwarme paars, de kruidige maar toch zachte geur, de fijne takjes waarop het zachte gezoem van de vele bijen tot laat in de zomeravonden te horen is. Het is lavendeltijd, heerlijk.

Hoe lastig is het om de ervaringen van dingen die je ziet, ruikt, proeft, hoort en voelt in woorden over te brengen. Sommige schrijvers zijn er heel goed in. Ze brengen je helemaal in het verhaal, je beleeft het, je bent er als het ware bij. En dat doet wat me je. Nieuwsgierig, geraakt, opgewonden of misschien wel geschokt lees je verder.

Zakelijk schrijven is ook aantrekkelijk schrijven

Je leest op zakelijk vlak vaak niet ter ontspanning, maar omdat het je verder moet helpen in je ontwikkeling, omdat het je benodigde informatie verschaft voor je werk. Of omdat het je hopelijk inspireert tot nieuwe ideeën of aanpassingen in je bedrijf. Je maakt daarbij continu keuzes. Voor welk boek of artikel kies je? En lees je de blogs die je ontvangt trouw of sla je ze meestal over? Relevantie, maar ook zeker begrijpelijkheid, leesbaarheid en aantrekkelijkheid bepalen wat je leest. Niet alleen voor een roman is het tot het einde boeien van je lezer dus belangrijk.
Zakelijke teksten op een aantrekkelijke manier presenteren is wat mij betreft een must.

5 manieren hoe je aantrekkelijker kunt verwoorden.

#1 Prikkel de zintuigen

Beschrijf wat je ziet en ervaart. Hoe ruikt het, hoe proeft het, wat hoor je, wat valt op? Jij bent de cameraman van de film waar jij nu in zit. Vertel het  niet alleen, maar beschrijf het.

Mijn voeten soppen in mijn gympies. Mijn haar druipt, mijn shirt zit aan mijn lijf geplakt en ik begin te rillen van kou. Dan gaat met een zwaai de voordeur open. Een scherpe lucht bereikt mijn neusgaten, ik moet moeite doen om me niet af te wenden. Een enorme man in een smoezelig shirt fronst zijn wenkbrauwen en begint dan keihard te lachen. Ik krimp nog verder ineen.

#2 Schrijf in de tegenwoordige tijd

Het is juni, iedereen lijkt buiten te zijn. Mijn bleke handen typen en typen. De dagen lengen, maar helaas niet verder dan 24 uur. Het to-do-lijstje op mijn bureau neemt maar langzaam af. Mijn vakantie begint over een paar dagen, ik ben er nog lang niet aan toe…

Zeker in verhalen, maar ook in blogs of andere online teksten is het snel ‘pakken’ van je lezer de grootste uitdaging. Als er bij de eerste zinnen geen klik is, is je lezer weg. Bij een boek wil iemand nog weleens volhouden, maar bij online lezen is het wegklikken op zoek naar andere websites die voorbijkomen een makkelijke uitweg. In de tegenwoordige tijd schrijven maakt een tekst boeiender, actueler. Spannender eigenlijk. Vergelijk het maar:

Het was juni, iedereen leek buiten te zijn. Mijn bleke handen typten en typten. De dagen lengden, maar helaas niet verder dan 24 uur. Mijn to-do-lijstje op mijn bureau nam maar langzaam af. Mijn vakantie zou over een paar dagen beginnen, ik was er nog lang niet aan toe….

#3 Schrijf actief

Beleidstaal staat bekend als ambtelijk, saai, droog, vaag misschien ook wel. Dat komt niet zozeer vanwege oninteressante onderwerpen maar wel vanwege het passieve taalgebruik. Met actieve taal schrijf je pakkender en begrijpelijk. Het is duidelijk wie of wat iets doet, het is concreet.

Actief is: De docent sprak zijn leerlingen voor de zoveelste keer aan op hun onophoudelijke geklier.
Vergelijk het met de passieve vorm: De leerlingen werden voor de zoveelste keer op hun onophoudelijke geklier aangesproken (door de docent).

#4 Gebruik spreektaal

Ik hield eerder al een pleidooi voor het gebruiken van spreektaal in zakelijke teksten. Ik blijf erbij dat zakelijke teksten prettiger leesbaar en dus aantrekkelijker worden als je schrijft zoals je praat. Veel ondernemers hebben niet veel met tekst. Ze doen veel moeite om nette zinnen te formuleren en ze blijken nog onduidelijk ook. Het gebruiken van spreektaal maakt schrijven een stuk makkelijker. Als je lezer de informatie dan ook nog beter onthoudt is 1+1=3.

#5 Vertel een verhaaltje

Verhalen spreken altijd aan. Dat deden ze al in de oertijd en nog steeds zijn verhalen manieren om je lezer te boeien en te overtuigen. Verhalen gaan namelijk over personen. En dat is waar we vooral meer over willen weten. De mensen achter een bedrijf met hun producten of diensten kunnen een betrouwbaar gevoel geven en je binden door persoonlijk contact. Ik ben geen bierdrinker, maar de reclamespots van Hertog Jan blijven mij altijd bij. Ze vertellen, net als op de website, het verhaal van de brouwers.

Aantrekkelijk schrijven is niet alleen een kwestie van technieken toepassen, maar ook durven is mijn eigen ervaring. Als beleidsmedewerker zou het niet in mij opgekomen zijn om een verhaal te verwerken in mijn projectvoorstellen of rapportages. Maar nu, ik zou het gelijk doen.