Search
persbericht piramide-opbouw

Hoe maak je je persbericht onweerstaanbaar?

Mijn reisgenoten zitten relaxed aan de ontbijttafel, terwijl ik me ontzettend druk maak en steeds nerveuzer word. We hebben nog ruim drie kwartier om naar Schiphol te rijden voordat ons vliegtuig vertrekt. Dat gaan we nooit redden! Mijn moeder, die ons wegbrengt, weet zeker dat het nog gaat lukken als we er iets meer gas op zetten. Ik ben meer dan gefrustreerd: hoe kun je nu in alle rust je kopje thee drinken terwijl je koffer nog niet ingepakt klaar staat?

Het is een terugkerende droom waarin ik alles op alles zet om op tijd het vliegtuig te halen. Of dat gaat lukken, wordt helaas nooit duidelijk. Ik bereid me voor, zoals altijd tot in de puntjes. Maar mijn reisgenoten doen dit niet, systeemloos zijn ze en ze maken zich er absoluut niet druk om.

Systematisch werken is mijn natuur.

Ik kan het me al herinneren van de werkstukken die ik op de basisschool moest maken. Ik bedacht eerst wat ik over mijn onderwerp wilde weten, ging vervolgens de bibliotheek in en werkte het daarna gestructureerd uit. Tekst, maar ook de lay-out en afbeeldingen hadden tot in detail mijn aandacht.

Inmiddels werk ik nog steeds zo. Handig als adviseren en schrijven je vak is. En nog mooier als je anderen hiermee tips kunt geven.

Structuur in teksten is cruciaal. Zeker voor een bericht in de krant.

Een stukje voor de krant schrijven levert namelijk niet vanzelf een duidelijk leesbaar krantenbericht op. Een stukje sturen naar de krant betekent ook niet dat de redacties het automatisch plaatsen. En plaatsing van je nieuws betekent niet altijd dat je je herkent in de tekst die je aanleverde.

Een gestructureerd persbericht maakt grote kans op plaatsing.

Redacties van kranten krijgen honderden berichten per dag binnen. Een redacteur moet dan niet veel werk hebben om jouw bericht geschikt te maken voor publicatie. Eigenlijk moet hij alleen de kop maar aan hoeven te passen. Als je bericht niet goed is opgebouwd, niet goed leesbaar is en taalkundige fouten bevat, is de kans groot dat de redactie het aan de kant legt.

Met een duidelijk persbericht houd je controle. En dat is fijn.

Je ziet het weleens bij kleinere kranten. Onvolledige en onduidelijke berichten. Dan lees je over een rommelmarkt die in een nabijgelegen dorp plaatsvindt, alleen wanneer…? Of er staan citaten van bij het nieuws betrokken mensen in een artikel, maar wie de uitspraken precies doet staat er niet bij.

Het bericht kan zo aangeleverd zijn of de redactie heeft het ingekort. De redactie van een krant of nieuwssite kan je bericht altijd aanpassen, maar enige controle over jouw nieuws wil je wel graag houden. Een goed geschreven persbericht helpt. Dat neemt een krant vaak letterlijk over. Wellicht halen ze er enkele gedeeltes uit, maar met een goede structuur – die ik je hieronder uitleg – blijft de essentie van je nieuws overeind.

Structuur in je persbericht of krantenartikel bespaart je tijd.

Zo hoef je niet elke keer opnieuw te bedenken hoe je het bericht gaat opbouwen. Hoef je niet vaker dan eens over nieuw te beginnen met schrijven of de tekst achteraf drastisch in te korten.

De basis van een duidelijk persbericht is de 5-W-en-1-H-methode.

Je beantwoordt in je bericht de volgende vragen:
•Wat is het nieuws?
•Wie of wat is de veroorzaker of erbij betrokken?
•Waar gebeurt het?
•Wanneer gebeurt het?
•Waarom gebeurt het?
•Hoe gaat het in zijn werk?

Je beschrijft alle antwoorden kort en bondig. Je vertelt niet meer dan nodig is om de boodschap te begrijpen.

Kies altijd voor deze piramide-indeling

• de kop of titel: bevat de wat, wie en meestal de waar of hoe;
• de eerste alinea: bevat de allerbelangrijkste informatie;
• een of meerdere alinea’s daarna: geven meer uitleg en achtergronden;
• afsluiting en noot voor redactie.

Een persbericht bouw je op als een piramide. Het belangrijkste staat bovenaan.

De kop vertelt wat het nieuws is. Wie doet wat, waar of hoe? De kop moet vooral de redacteur of journalist overhalen om jouw bericht te lezen en te plaatsen.

De eerste alinea is het belangrijkste onderdeel van je persbericht. Het geeft in het kort antwoord op de 5-W- en 1-H-vragen. Het is de essentie van je nieuwsbericht. In de eerste zin staat het belangrijkste nieuws. Wat en wie zitten daarin.

De alinea’s erna zijn een nadere uitwerking van het nieuws. Meer uitleg over bijvoorbeeld het waarom, de aanleiding, de aanpak of de beoogde resultaten met bijvoorbeeld voorbeelden. Beschrijf maar één onderwerp per alinea en houd de tekst het kort en bondig.

Sluit het persbericht af door onderaan de laatste alinea een streep te zetten met de tekst ‘Einde persbericht’. Daaronder komt een noot voor de redactie, tekst die niet gepubliceerd moet worden. In de noot staat de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon die de redactie kan bellen voor meer informatie. En als je nog niet bekend bent bij de krant, staan er kort bijzonderheden over je organisatie met verwijzing naar je website in.

Een getrapte opbouw is onweerstaanbaar.

Deze piramide-opbouw met duidelijke kop, eerste belangrijkste alinea, extra toelichtende alinea’s en afsluiting, heeft twee belangrijke voordelen die jouw bericht onweerstaanbaar maken. Voor de krant, maar ook voor de lezer.

1. Het bericht is snel te lezen. Doordat het belangrijkste nieuws altijd vooraan staat, is het duidelijk waar je naar moet kijken.
2. De redactie kan je bericht makkelijk inkorten door een of meerdere van de laatste alinea’s weg te laten. De eerste alinea bevat het eigenlijke nieuws. Het bericht is oprolbaar, noemen we dat ook wel.

De structuur in je persbericht door de 5 W’s en 1 H en daarnaast de getrapte opbouw geven je een goede kans op plaatsing. Natuurlijk zijn er meer zaken waar je op moet letten, zoals het feitelijk beschrijven van je nieuws en het actief schrijven. Ook de timing van het versturen van je persbericht is van belang. En het meesturen van foto’s maakt een persbericht aantrekkelijker. Deze onderwerpen staan – gestructureerd als ik ben – op mijn lijstje om in volgende blogs toe te lichten.

Related Posts:

write a comment