Onderneemster Corina vraagt mij mee te kijken naar een aankondiging van een informatiebijeenkomst die ze organiseert. Ze wil er graag de pers mee halen, maar hoe werkt dat? ‘’Is een A4 met wat puntsgewijze informatie geschikt om op te sturen? Is het aanleveren echt gratis? En als ze het plaatsen, sturen ze daar achteraf dan geen rekening voor?’’

Ik kan haar geruststellen. Er volgt geen rekening. Ik herschrijf haar A4 tot een persbericht. Corina stuurt het bericht met wat aanwijzingen naar diverse kranten en nieuwssites. En voilà, in zeker 5 lokale media is haar bericht de week erop terug te vinden.

Persberichten kosten geen geld

Kranten, maar ook andere media als nieuwswebsites, radio en televisie, zijn altijd op zoek naar nieuws. Ze hebben dagelijks hun uitgaven en uitzendingen te vullen. Dat doen ze met actueel en voor hun publiek interessant nieuws. En wat is er dan handiger dan gebruik kunnen maken van een kant-en-klaar persbericht?

Corina die actief is in de sector alternatieve geneeskunde zoekt voor haar informatiebijeenkomst publiek uit het dorp en de directe omgeving. Ze vertelt graag wat over haar specialisatie als holistisch schoonheidsspecialiste, ze laat zien dat de elementen uit de oude Chinese geneeswijzen nog steeds werken en hoopt daarmee natuurlijk meer bekendheid te krijgen. Het bericht werd geplaatst, omdat de bijeenkomst, die over 3 weken plaatsvindt, een actuele gebeurtenis is. Het is interessant voor inwoners die openstaan voor welzijn en gezondheid.

Wanneer is nieuws ook echt nieuws?

Nieuws is misschien sneller nieuws dan je denkt. Lokale media hebben interesse in groot en klein nieuws. Een innovatief product, een nieuwe locatie, uitbreiding van je team, een open dag, een prijsuitreiking. Kortom, alle nieuws waar lezers uit jouw woonplaats of regio belangstelling voor kunnen hebben.

Je kunt nieuws ‘maken’ door het te koppelen aan actuele gebeurtenissen waar jij met je product of diensten op inspeelt. Een actuele gebeurtenis kan een feestdag of een seizoen zijn. Of iets wat in jouw gemeente, regio of onder jouw doelgroep speelt. Van een levende Kerststal voor je winkel, jouw bijdrage aan een landelijke goede doelenactie tot tips voor het winterklaar maken van de tuin, de organisatie van een midzomernachttoernooi of jouw inzet voor gezondere maaltijden voor ouderen.

Hoe effectief is publiciteit?

Reclame maken heb je als ondernemers soms nodig. Het kost geld om te adverteren of te flyeren. En belangrijker, je vraagt je misschien af hoe effectief het is. Het is goed om zo regelmatig van je te laten horen en zien, maar bedenk dat een krantenartikel net zo goed werkt en vaak beter. Zeker als er over je geschreven wordt. Dat kan in de vorm van een interview, maar ook een zelf aangeleverd bericht kan zo geschreven zijn alsof een ander, de redactie, het vertelt. En dat maakt het geloofwaardiger dan dat jij van de daken schreeuwt hoe interessant, goedkoop of betrouwbaar je bent.

Pas op met reclame

Krantenredacties houden niet van commerciële berichten waarin je alleen maar reclame maakt voor je eigen producten of zaak. Ze verwachten dat je er dan voor betaald door een advertentie af te nemen. Denk dus goed na over de nieuwswaarde. Wat is het objectieve nieuws waar lezers wat aan kunnen hebben?

En mocht het toch puur commercieel getint zijn, overweeg dan een betaalde advertentie te laten plaatsen en vraag daarbij ruimte voor een redactioneel bericht. Als de advertentie en het redactionele bericht in twee edities na elkaar geplaatst kunnen worden, heb je bovendien twee keer publiciteit.

Wat helpt om aandacht te krijgen?

Het versturen van een goed opgebouwd persbericht dat voldoende nieuwswaarde heeft, betekent niet automatisch plaatsing. Redacties krijgen dagelijks veel nieuws en maken daar keuzes in. Niet voor alle nieuws is plek. Op de keuze zelf heb je geen invloed, maar je kunt wel zorgen dat jouw bericht net iets meer opvalt:

1. Verstuur je persbericht het liefst persoonlijk aan een redacteur of journalist. Als je niet achter een contactpersoon kunt komen, gebruik je het algemene redactieadres. Zelf zet ik de adressen in de BCC., dan lijkt het persoonlijker dan wanneer je alle redactieadressen in beeld ziet.
2. Stuur met het persbericht altijd een foto mee. Een foto die jouw nieuws illustreert. Foto’s waar personen op staan, doen het altijd goed. Benoem ook wie de foto heeft gemaakt; dat moeten kranten vermelden om foto’s te mogen plaatsen.
3. Zet duidelijk in de onderwerpregel van je e-mail waar het nieuws over gaat. Bijvoorbeeld: PERSBERICHT 4 november Open Bedrijvendag in Zuidwolde.
4. Kies een duidelijke en aantrekkelijke titel boven het bericht. Het moet de redactie triggeren. Zij moeten geïnteresseerd raken omdat je iets actueels, bijzonders, grappigs of indrukwekkends te vertellen hebt. Wees niet teleurgesteld als je bericht niet met deze titel in de krant verschijnt. Redacteuren passen graag iets aan.
5. Verstuur het persbericht als bijlage bij je e-mail, maar kopieer de tekst ook in de e-mail zelf, onder de handtekening onderaan je mail. Redacteuren hebben weinig tijd. Zo zien ze in een oogopslag wat je te melden hebt.

Je ziet het, gratis publiciteit krijgen is niet eens zo moeilijk. Er zijn wel een aantal voorwaarden en die ken je nu. Ik sta altijd open voor succesverhalen. En mocht het je nog niet helemaal lukken en je kunt advies gebruiken, bel me maar!