Wat is het wonderlijk, hè? Een duif krijgt een beschreven papiertje om zijn poot, wordt losgelaten en vliegt feilloos naar het adres dat het bericht moet ontvangen. Tot honderden kilometers verderop. Het geheim: een ingebouwde navigatie ingesteld op zijn thuisadres.

Lange tijd verstuurden we zo onze schriftelijke boodschappen. De postduiven van tegenwoordig zijn onze e-mailsystemen. Snel en direct. De navigatie moet je zelf instellen.

Met een e-mail kun je veel adressen tegelijk bereiken.

Via speciale e-mailprogramma’s kun je duizenden adressen tegelijk voorzien van een mailing of nieuwsbrief. Je houdt je zakelijke relaties ermee op de hoogte, je geeft advies, nodigt ze uit of maakt ze nieuwsgierig.

Nieuwsbrieven verstuur je met regelmaat, bijvoorbeeld maandelijks. Je verzamelt de kopij en je verwerkt deze tot actuele en aansprekende nieuwsitems. Natuurlijk test je de nieuwsbrief van tevoren. Alle interne en externe linken moeten werken, de afbeeldingen komen goed in beeld en er zitten geen schrijffouten in. Als je er tevreden over bent, verstuur je de mail.

Toch vallen de resultaten van je mailing tegen.

Lang niet alle geadresseerden hebben de e-mail met de nieuwsbrief gezien of geopend, laat staan gelezen. Je hebt de inhoud van de nieuwsberichten toegespitst op de behoefte van je lezers. En de berichten zijn geschreven in aansprekende en begrijpelijke taal. Maar heb je ook gekeken naar het moment waarop je de e-mail verstuurt?

Het moment van versturen heeft invloed op het aantal lezers.

Nog even terug naar de postduif. Postduiven, maar ook andere vogels die trekken, vinden hun weg met een soort magnetisch zintuig waarmee ze voelen dat het magnetisch veld van hun vertreklocatie anders is dan dat van hun thuishonk. Een ingenieus systeem met een eenvoudige trigger. Ze hebben honger. Als de hoeveelheid beschikbaar voedsel afneemt, gaan ze op zoek naar gebieden waar meer te vinden is. Het ingebouwde magnetisch kompas wijst ze de weg.

Maak gebruik van het hongermoment van je lezers.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een kwart van de mensen e-mails leest in het eerste uur na ontvangst. Hoe meer tijd na verzending verstrijkt, hoe kleiner het percentage gelezen e-mails is. Het tijdstip van versturen is dus van belang om meer lezers te krijgen.

Er is geen standaard aan te geven voor het moment waarop je je e-mailing het beste kunt versturen, maar er zijn wel aanwijzingen. Probeer het vooral bij je eigen lezers uit.

  • Zijn je lezers ondernemers die vooral overdag hun zakelijke post bekijken? Verstuur je e-mail dan op maandag tot en met donderdag tussen 10.00 en 15.00 uur of vrijdagochtend. Dan is de kans het grootst dat ze, na de eerste brandjes te hebben geblust of in het begin van de middag, een moment nemen om hun inbox te bekijken en mails weg te werken.
  • Zijn je lezers particulieren, bijvoorbeeld leden van een vereniging of betrokkenen bij een stichting? Dan openen ze hun mailbox vooral na werktijd. De avonden, tussen 18.00 en 21.00 uur, en ook de weekenden zijn geschikte momenten waarop je je e-mailing kunt verzenden.

Mailingprogramma’s zoals Mailchimp hebben de mogelijkheid om je mailing te plannen. Je hoeft dus niet daadwerkelijk zelf in het weekend aan het werk.
Deze programma’s bevatten bovendien statistieken die laten zien wanneer abonnees je mailing hebben geopend. Dat is heel erg handig. Bekijk eens wat het effect is van het versturen van je mailing op verschillende dagen en verschillende tijdstippen.

Meer handigheidjes voor je digitale nieuwsbrief of mailing?

Ik geef via blogs en mails regelmatig tips. Onder andere over de mogelijkheden en voordelen van mailprogramma’s, over de opbouw van nieuwsberichten, gebruik van koppen, afbeeldingen, linkjes en meer praktische zaken die je mailing aantrekkelijker kunnen maken.

Abonneer je op mijn schrijftips en ontvang elke twee weken een mailing. Het exacte verzendmoment? Daar ga ik lekker mee experimenteren.