Nieuwsbrieven: opzet en teksten

Een nieuwsbrief bevat niet alleen nieuws, maar maakt vooral nieuwsgierig. En zet aan tot actie. Je wilt je lezer verleiden om het aanbod op je website te bekijken. Je wilt dat hij zich aanmeldt voor je lezing. Of hem uitnodigen de foto’s van je geslaagde evenement te bekijken.

Uit marktonderzoek blijkt dat in Nederland gemiddeld ruim een derde van de mensen die een digitale nieuwsbrief ontvangt deze ook opent. Het aandeel van de lezers dat vervolgens op een of meerdere links in de nieuwsbrief klikt – en dus geïnteresseerd is – is gemiddeld zo’n 18%. Het schrijven van heldere teksten, een aantrekkelijke vormgeving en natuurlijk nieuws waarin je lezer geïnteresseerd is, kunnen dit percentage verbeteren.

Een paar tips

• Geef je nieuwsberichten aansprekende titels. De lezer neemt weinig tijd om te lezen. De titel moet hem verleiden.
• Zorg voor een nette opmaak en uitstraling die past bij jouw huisstijl.
• Check voor het versturen of de nieuwsbrief goed functioneert. Komen de afbeeldingen netjes in beeld? Werken alle links? 

Overtuigende brief of e-mail

In een brief of e-mail wil je je klanten of leden informeren en in beweging zetten.  Daarom schrijf je eenvoudig en prettig. Je houdt qua schrijfstijl rekening met de doelgroep. Je schrijft consequent in ‘u’ of ’jij’, vanuit de behoefte van je lezer en houdt de boodschap kort. Je prikkelt je lezers om ze te overtuigen dat ze iets met je boodschap moeten doen. Zoals een formulier invullen, geld overmaken of je nieuwe winkel bezoeken.

Aanbod en kosten

Ik kan je helpen met:
• advies over het opzetten van een digitale nieuwsbrief. Wat zijn goede programma’s, hoe maak je een aansprekende lay-out en hoe kom je tot een digitale adressenlijst?
• het schrijven van pakkende en actieve teksten voor digitale nieuwsbrieven, brieven en e-mails.

Mijn tarief voor het geven van advies is € 63 per uur exclusief btw. Voor het schrijven van nieuwe teksten is dat ook € 63 per uur exclusief btw. Voor het aanpassen van bestaande teksten reken ik € 58 per uur exclusief btw.

Bel of mail en ik doe graag een concreet aanbod.