‘’Jij kunt het echt. Probeer het. Ik zal je feedback geven.’’ Een collega spoort mij aan om – voor het eerst in mijn leven – een column te schrijven voor het personeelsblad vanwege het jubileumjaar van onze werkgever. Ik vind het gelijk een leuke uitdaging, maar wel erg spannend. Eerst maar eens één als proef. De redactie plaatst mijn column zonder al te veel aanpassingen. Uiteindelijk schrijf ik er gedurende het jubileumjaar elke maand één.

Een paar jaar later begin ik voor mijzelf als tekstschrijver.

Hoe ga ik mijn bedrijf promoten?

Ik wil het op een manier doen die bij mij past. Anders niet. Schrijftips geven aan organisaties in mijn omgeving. Vrijblijvend. Want ik adviseer graag. Eigenlijk doe ik dit al een tijd. Ik help vrienden, bekenden en verenigingen. Ik schrijf teksten voor hun website, maak nieuwsbrieven en help ze met het inzetten van sociale media.

Ik ga het met buro Boer zakelijk aanpakken. En mijn diensten op een professionele manier promoten.

Via een digitale nieuwsbrief? Nog niet direct. Want als ik deze uitbreng, doe ik dat met regelmaat en voldoende nuttige inhoud. Daar wil ik me nu nog niet aan verbinden.

Via een persoonlijke e-mail? Een goede mogelijkheid. Alleen bereik ik zo niet veel mensen. En je mag niet zomaar een commercieel getinte mailing sturen. Je moet ze de geadresseerden dan eerst toestemming vragen om hun e-mailadres te mogen gebruiken.

Bloggen dan misschien?

Ik heb inmiddels een website waar ik blogs op kan publiceren. Maar ik heb genoeg redenen, zeker 10, om niet te gaan bloggen:

1. Bloggen is alleen voor ervaren schrijvers.
2. Bloggen is alleen voor creatieve mensen.
3. Bloggen is voor mensen die graag en veel over zichzelf praten.
4. Bloggen kost veel tijd.
5. Bloggen is een hype.
6. Blogs gaan alleen over populaire onderwerpen.
7. Voor bloggen moet je superspecialist zijn in het onderwerp waarover je schrijft.
8. Om goed te kunnen bloggen moet je grappig zijn.
9. Met bloggen verdien je geen geld.
10. Op een gegeven moment ben je over je vakgebied uitgeblogd.

Toch lees ik ze wel, blogs van anderen.

Ik volg Nicky al een tijdje, een bloggende bio-boerin die ondernemers leert om gratis de publiciteit te krijgen. Ze schrijft grappig en leerzaam tegelijk. Blogs die vlot lezen én bruikbare inhoud hebben. Ik kan verschillende tips uit haar blogs gelijk in de praktijk brengen. Zo wil ik ook wel bloggen.

Ik lees ook de blogs van journaliste Kitty van de Blogacademie. Wat is zij scherp. En streng. Maar zo geestig. Ik merk dat ik bij elke blog wel ergens om moet lachen en alleen maar door wil lezen. Zo wil ik ook wel bloggen.

Bloggen is een aansprekende manier om anderen iets van jouw kennis mee te geven.

Ik ben om. Ik ga leren bloggen.

Na een leuk gesprek met Nicky weet ik het zeker. Ik ga mij door haar laten coachen in het leren blogs schrijven. Gewoon kijken of het wat voor mij is. Zonder dat ik nog weet of ik het zakelijk in ga zetten.

Ik blijk bloggen te kunnen leren. Ik hoef er niet extreem grappig voor te zijn. Humor helpt natuurlijk wel om een tekst aantrekkelijk te maken. En ik hoef niet alles over een onderwerp te weten. Als professional heb ik al veel ervaringen opgedaan, waarmee ik anderen kan helpen. Ik deed dat al, alleen schrijf ik het nu op.

Met veel rode pennenstrepen en vooral veel concrete suggesties krijg ik steeds betere blogs op papier. Ik word enthousiast en na het coachingstraject ga ik ermee door. Oefenen, oefenen, blog plaatsen, reacties afwachten, verder oefenen, volgende blog plaatsen…

Ik blijf ook inspiratie opdoen bij anderen. Ik volg inmiddels meer bloggers. En ik redigeer blogs van andere schrijvers voor de online magazines van Content Collective. Iedereen heeft zijn eigen stijl, zijn eigen manier. Ik leer van anderen. Ik doe ideeën op. En weet ook steeds beter hoe ik het niet wil.

Ik ga bloggen zakelijk inzetten. Om te laten zien waar mijn deskundigheid ligt.

Na een half jaar coaching en veel oefenblogs staat mijn eerste blog online op www.buroboer.nl. Ik vind het nog steeds spannend. Krijg ik lezers? En reageren ze erop? Delen mijn sociale mediavolgers de links naar mijn blog?

Het antwoord is drie keer ja. De belangstelling mag nog verder groeien. En ik kan ze meer promoten. Via LinkedIn, Facebook en Twitter kun je je blogs prima onder de aandacht brengen. Ook bij specifieke doelgroepen die je vindt in groepen waar je lid van bent.

Inmiddels ben ik overtuigd van dit promotiemiddel. 10 redenen om te gaan bloggen:

1. Blogs kunnen gaan over wat jij doet, wat jij meemaakt, wat jij weet, waar jij anderen mee kunt helpen.
2. Blogs promoten jouw kennis en daarmee jouw bedrijf.
3. Door blogs te schrijven kom je erachter dat je meer weet dan je denkt.
4. Bloggen is oefenen met schrijven. Daar word je beter van en steeds sneller door.
5. Door je blogs leren mensen jou, de persoon achter het bedrijf, kennen.
6. Bloggen kun je leren. Zeker met een goede coach.
7. Er zijn oneindig veel onderwerpen om over te bloggen.
8. Bloggen is geen hype, maar een persoonlijk artikel.
9. Door slim te bloggen is je website beter online vindbaar.
10. Je kunt met bloggen geld verdienen door blogs te schrijven voor andere organisaties die het uit willen besteden.

Ik ben nog steeds blij dat mijn collega mij destijds aanspoorde om het gewoon te proberen, een tekstsoort schrijven die voor mij helemaal niet voor de hand lag. Over de grens van het gebruikelijke en veilige én met meer schrijfambities als verrassend resultaat.